Kiedy skonsultować się z terapeutą SI?

Czasami proces zmysłowej integracji potrzebuje wsparcia terapeutycznego. Świadczyć mogą o tym różne zachowania, niekiedy traktowane jako brak posłuszeństwa, świadoma niechęć do współpracy czy brak staranności ze strony dziecka, np.:

 

  • niechęć do mycia zębów, unikanie mycia głowy czy obcinania paznokci
  • nieumiejętność samodzielnego ubierania się
  • „brzydkie jedzenie”, brudzenie się, trudności w posługiwaniem się sztućcami
  • ciągłe pozostawanie w ruchu, bieganie, skakanie
  • niezdarność, ciągłe przewracanie się, obijanie o przedmioty
  • brzydkie pisanie i rysowanie
  • gryzienie, szczypanie, uderzanie pozornie bez przyczyny
  • trudności z koncentrowaniem się, ciągłe rozpraszanie się
  • niechęć do zabawy na palcu zabaw (szczególnie karuzeli i huśtawek)
  • „kaprys” chodzenia nieustannie w tym samym ubraniu
  • niechęć do uczestnictwa w zajęciach grupowych, szczególnie ruchowych

 

To niektóre z wielu kłopotliwych zachowań, których przyczyną (niekoniecznie jedyną) mogą być trudności w zakresie integracji sensorycznej. Rodzicom, których niepokoi zachowanie dzieci proponujemy zapoznanie się z poniższym załącznikiem, gdzie zostały wymienione najczęściej diagnozowane trudności. Jeżeli kilka stwierdzeń dobrze opisuje dziecko, warto skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej.

 

WYPEŁNIJ KWESTIONARIUSZ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdWXZ8i_PrP_dKhSaZxB48Xj_SdkFE31GutNU_-OMJTarG0dA/viewform

 

 

 

Co kryje się za terminem Integracja Sensoryczna?

Prawidłowo ukształtowana integracja sensoryczna daje nam możliwość odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły.

Dzięki zdolności integrowania doznań zmysłowych jesteśmy w stanie odpowiednio:

 

  • odebrać bodziec i zareagować na niego (np. szybko cofnąć rękę, kiedy dotkniemy czegoś gorącego),
  • odróżniać bodźce istotne od nieistotnych (np. zignorować piosenkę dochodzącą z radia i skupić się na rozmowie),
  • dostosować ruchy naszego ciała do danej sytuacji (np. w przypadku potknięcia się asekurować się rękami i spiąć ciało),
  • prawidłowo zaplanować ruchy ze względu na wykonywaną czynność.

 

Gdy informacje ze wszystkich zmysłów są odpowiednio przetwarzane, integrowane i równoważone, nasze ciało dostosowuje się do otoczenia, umysł efektywnie przyswaja informacje i jest w stanie adekwatnie na nie zareagować  we właściwym tempie. W efekcie tak przebiegających procesów nasza uwaga, zdolność koncentracji, pobudzenia i hamowania znajdują się na odpowiednim poziomie.
Zmysły, o których zapominamy - myśląc o zmysłach najczęściej, wymieniamy wzrok, słuch, smak, węch i dotyk, zapominając o kolejnych dwóch zmysłach, bardzo ważnych z punktu widzenia integracji sensorycznej. Jest to układ przedsionkowy i zmysł proprioceptywny:

 

  • dzięki zmysłowi przedsionkowemu ruchy oczu, głowy i ciała są skoordynowane, stojąc na równoważni jesteśmy w stanie złapać równowagę, bujamy się na huśtawce, a obie strony naszego ciała mogą współpracować przy wykonywaniu czynności;
  • zmysł proprioceptywny odbiera bodźce płynące z mięśni, ścięgien i stawów, dzięki czemu informuje nas, w jakiej pozycji znajduje się nasze ciało. To pozwala nam dostosować siłę do wykonania zadania, siedzieć w odpowiedniej pozycji czy angażować się w aktywności sportowe.

 

To właśnie układ przedsionkowy, proprioceptywny i dotykowy stanowią bazę dla rozwoju  integracji sensorycznej. Prawidłowe funkcjonowanie zmysłów znajduje odzwierciedlenie w zachowaniu, nauce, samoocenie, sferze emocji. Jest szczególnie  istotne  w przypadku dzieci bo rzutuje na rózwój na kolejnych jego etapach. „Sprawny” maluch może swobodnie poznawać świat, wchodzić w relacje z rówieśnikami i integrować się z grupą /nie ma przeszkód w rozwoju/.

 

Jak wygląda terapia integracji sensorycznej?

Przede wszystkim terapia odbywa się przez zabawę! Sala integracji sensorycznej jest wyposażona w różnego rodzaju huśtawki, hamaki, liny, ścianki wspinaczkowe, trampoliny, deskorolki. Zadaniem terapeuty jest zaangażowanie dziecka w takie aktywności psycho-motoryczne, które będą stymulujące dla mózgu i jednocześnie sprawią dziecku przyjemność. Wykonane zadania zawsze kończą się sukcesem, co potęguje efekty terapii, gdyż zaangażowanie dziecka stopniowo zwiększa się.

Sugerowana ilość zajęć to co najmniej jedna godzina tygodniowo.

Kontakt

30-110 Kraków, ul. Filarecka 17/2


tel: 661 922 157

email: nppk@o2.pl

https://www.facebook.com/poradniafilarecka

 

 

Godziny pracy:

poniedziałek - piątek 10:00-18:00

 

Godziny rejestracji:

poniedziałek - piątek 8:00-10:00 oraz 17:00-18:00

lub kontakt mailowy: nppk@o2.pl  w tytule wiadomość od rodzica

 

W mailu prosimy zawrzeć podane informacje:

  • imię i nazwisko dziecka,
  • wiek, rodzaj szkoły i klasa dziecka,
  • posiadne diagnozy i orzeczenia (np. autyzm, Zespół Aspergera, FAS, Zespół Downa, dysleksja, itd.),
  • krótki opis aktualnych problemów,
  • wybór planowanej diagnozy i terapii z oferty Poradni (jeżeli jesteście Państwo zdecydowani),
  • proszę zaproponować dostępne dla Państwa terminy konsultacji (potwierdzimy możliwy),
  • nr telefonu do kontaktu.

Po odebraniu e-mail skontaktujemy się z Państwem  telefonicznie.

 

 

W przypadku płatności przelewem prosimy o dokonanie wpłaty na poniższy numer konta:

PKO BANK POLSKI
21 1020 2906 0000 1702 0243 9115
NIEPUBLICZNA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA

DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
30-110 KRAKÓW
FILARECKA 17/2
NIP 677-101-92-36

Strona wykorzystuje cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. X