Dla kogo jest IAS
IAS jest przeznaczony dla dzieci, młodzieży i dorosłych w przypadku:
- zaburzeń przetwarzania słuchowego
- opóźnionego rozwoju mowy
- problemów z prawidłową pisownią i czytaniem wynikających z zaburzeń przetwarzania słuchowego
- zaburzeń przetwarzania słuchowego i koncentracji, zwłaszcza, kiedy dużo jest bodźców utrudniających rozumienie i rozpoznawanie dźwięków w tle / niekorzystnym akustycznie środowisku/
- autyzmu
- niedosłuchu
- po przebytym udarze
- nadwrażliwości słuchowej
- szumów usznych
Przyczyny i skutki CAPD
Problemy z przetwarzaniem słuchowym mogą wynikać z:
- częstego zapadania na zapalenie ucha środkowego
- małej ilość doświadczeń słuchowych spowodowanych zbyt głośnym otoczeniem lub małymi możliwościami do mówienia
- ogólnego opóźnienia rozwoju mowy
Skutki:
- słaba zdolność utrzymywania uwagi koncentracji na wypowiedziach ustnych
- wrażliwość na niektóre dźwięki
- brak zrozumienia ustnych wypowiedzi
- mylenie podobnie brzmiących dźwięków lub głosek
- nieprawidłowa pisownia
- cichy i monotonny sposób mówienia
- nieprawidłowa artykulacja
Jak wygląda diagnoza i terapia?
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz na teście dychotycznym – istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.
Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha codziennie przez słuchawki przez 10 min. Postępy terapii kontrolowane są co 6 – 20 tygodni, za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa ok. 10 – 16 miesięcy.
W jaki sposób indywidualizuje się program?
- Częstotliwość: program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Specjalnie skomponowana muzyka pozwala na przetwarzanie każdej częstotliwości osobno dla każdego ucha.
- Półkulowa stymulacja: w indywidualnej stymulacji przygotowując płyty bierze się również pod uwagę lateralizację przetwarzania słuchowego. Poprzez słuchanie muzyki pozytywnie wpływa się na współpracę pomiędzy ośrodkami audytoryjnymi w obydwu półkulach, a tym samym stara się poprawić przetwarzanie bodźców słuchowych
- Muzyka: poprzez muzykę precyzyjnie stymulujemy przetwarzanie słuchowe i rozumienia mowy jak również jej przetwarzanie.
Wypełnij kwestionariusz przesiewowy
KWESTIONARIUSZ
dla osób z zaburzeniami różnicowania dźwięków
i rozpoznawania wzorców dźwiękowych
dla wieku dziecięcego
Wypełnij kwestionariusz przesiewowy:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeVEi2bRTpXmDjSBRih9UtrREdcHs2S238fvXdkXtndCLbUjg/viewform